نكت مصرية

نكت مضحكة حتى الموت باللهجة المصرية

نكت مضحكة حتى الموت

ربما يوجد أمر وحيد ليومنا هذا لم يختلف عليه البشر ، ألا وهو الرغبة في المرح والفكاهة والضحك ، وكلما تقدمت الفنون والعلوم بالتاريخ البشري ، يسعى الشخص لأن يعزز من أهمية المرح والفكاهة ، ويرجو تفسيره ، نفسياً واجتماعياً ، ولو تفاوتت الشعوب بل والأشخاص داخل الأسرة الواحدة باستعادتها للضحك ، من حيث القدرة على بث الفكاهة ، وأيضاً تتفاوت الشعوب والأشخاص على استقبال وسائله وبواعثه ، ومما يثير الضحك على الدوام هي النكات ، ومن هنا أتى البحث بموضوع النكت ومكانتها ودورها في بث المرح بين الناس ، فمما لا شك فيه بأن النكتة تنسينا أحزاننا وهمومنا ولو لفترة وجيزة ، وفي هذا اليوم يسعدنا أن نقدم لكم متابعينا الأعزاء مقال تحت عنوان نكت مضحكة حتى الموت باللهجة المصرية ، سوف نضع بين أيديكم في هذا المقال مقتطفات منتقاة من أجمل النكت المصرية.

نكت مضحكة مووت:

  1. رجل بخيل قام بشراء 3 برتقالات؛ قطع الأولى فوجدها فاسدة فرماها، وقطعالثانية فوجدها فاسدة فرماها، وقبل أن يقطع الثالثة أغلق النورثم قطعالثالثة وأكلها.
  2. مرة واحد غبي راح يخطب فوالد العروسة بيقولة احنا عايزين مهر عشرين الف جنية قام الغبي قاله ليه دا انا قدامي واحدة على خمس تلاف وحامل.
  3. عيل صغير بيقول لامه ليه خلفتينى اسود و خلفتى اخويا ابيض قالتله يا خويا لو كنت اتكلت على ابوك لكنت طولت لابيض ولا اسود
  4. صعيدى راكب تاكسى، السواق نزل يحيب علبة سجاير لاقاه خلع عصاية الفتيس ساله ليه خلعتها قله شفتك عمال تلخلخ فيها قلت لما اشلهالك علشان متتعبش.
  5. نظر المعلم الى التلاميذ و قال لهم: انتم مصابيح المستقبل نظر الطالب الى زميله فوجده مستغرقا فى النوم فقال الطالب: استاذ اللمبة اللى جمبى اتحرقت

للمزيد يمكنك قراءة : نكت مضحكة موت

نكت مصرية جميلة:

  1. صديقيسأل صديقه: “ما أسعد وقت تعيشه؟” قال له: “من الرابعة إلى السادسةمساءً”، فسأله عن سبب ذلك قائلاًله: “هل تنام في ذلك الوقت فترتاح مثلاً؟” فرد عليه: “بل زوجتي هي من تنام في ذلك الوقت”.
  2. في واحد دلوع اوي, دخلوه اهله الجيش , سأله القائد : تعمل ايه لو قابلت العدو … قال : ارمي السلاح في وشه و اقولوا اكرهك اكرهك اكرهك.
  3. واحدة بتقول لزوجها لو ما كنتش رضيت اتزوجك كانت حياتك بقت فاضيه قالها :ايوه بس محفظتي كانت حتبقى مليانه.
  4. واحد غني بيتأتأ فراح رحله على حسابه مع اصحابه طول السكه قاعد يقول “ن ن ن” لما وصلوا قالهم” نسيت الفلوس” فرجعوا طول الطريق قاعد يقول” ك ك ك” فلما وصلوا قالهم” كنت باضحك عليكم”
  5. طلب معلم الرسم من الطلاب رسم طبق به كوب عصير، فوجدالجميع قد رسم إلا طالبا واحدا، فسأله عن ذلك، فقال له الطالب: “لقدأخذتهأمي إلى المطبخ لتغسله”.

للمزيد يمكنك قراءة : 10 نكت جزائرية

نكت مسلية للأصدقاء:

  1. مرة واحد بيقول لمراته “اعملى محشى” فقالت له “ما بعرفش” قلها “ماليش دعوة” فراح الشغل ورجع لقى السفرة مليانة محشى قلها “مين اللى عمله؟” فقالت “معرفش” فأشتكى للبواب، البواب رد وقاله “الشقة ديه مسكونة” فقله “لاياعم أنا هروح شقة حلوان” فطلع الشقة لقى العفش محلول وهو نازل لقى أربع عفاريت بيغنوا “هنروح حلوان هنروح حلوان”.
  2. واحد اتصل بمراته و قالها انا فزت بجايزة مليون جنيه…جهزى شنطتك بسرعة قالتله: اخد معايا هدوم صيفى ولا شتوى؟؟ قالها: خدى معاكى اللى انتى عاوزاه المهم ماشوفش خلقتك فى البيت لما ارجع
  3. مرة تلاتة صعايده راحوا محطه القطار لقوا القطر ماشى اتنين منهم طلعوا يجروا ورا القطر والتالت واقف يضحك عليهم، الناس سألوه بتضحك ليه قالهم اصل انا اللى مسافر والاتنين التانين جايين يودعونى.

للمزيد يمكنك قراءة : نكت وطرائف مضحكة

نكت بالصور:

المصريين مالهم حل
المصريين مالهم حل
وينك معلم
وينك معلم
نكتة المستر والتلميذ
نكتة المستر والتلميذ

إلى هنا متابعينا الكرام متابعي موقع احلم نكون قد وصلنا إلى ختام موضوع اليوم الذي تكلمنا ودار حديثنا فيه عن نكت مضحكة حتى الموت باللهجة المصرية ، جمعنا لكم كم كبير جداً ومجموعة ضخمة من أحلى وأروع وأجمل النكات الحديثة لسنة 2020 ، فقد أرفقنا لكم أربعة فقرات أكثر من رائعة ، وضعنا في أول فقرة منهم نكت مضحكة مووت ، وفي ثاني فقرة سردنا لكم نكت مصرية جميلة ، وفي ثالث فقرة قدمنا نكت مسلية للأصدقاء ، وختمنا حديثنا بفقرة بعنوان نكت بالصور.

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق