نكتنكت مصرية

10 نكت عن المصريين طريفة للغاية

نكت عن المصريين

نقدم لكم هذه المقالة من موقع احلم تحت عنوان نكت عن المصريين طريفة لللغاية، فالمصريين في العادة يميلون إلى تحويل أصعب المواقف إلى نكتة ووصل بهم الحال حد إطلاق النكات على أنفسم، وربما هذا ما أطلق مقولة المصري ابن نكتة، وبالنظر إلى النكات المصرية فإنهم يحولوا من كل ما يحيط به إلى نكتة سواء كانت في إطار النكات السياسية أو الاجتماعية أو أي نوع من أنواع النكات، وتمثل النكتة السياسية واحدة من أبرز وأوسع النكات المصرية إنتشارًا، أما من ناحية الكم فنكت الصعايدة تعتبر أكثر النكات عددًا بين النكات المصرية، بأي حال لم ينجو موقف أو حادثة إلا وأطلق عليها المصريين النكات والتي كانت تلاقي الإنتشار الواسع.

وما نمر به في الآونة الأخيرة من أزمة كورنا هو أقرب الأمثلة على ذلك إذا ضجت وسائل التواصل الإجتماعي بالتعليقات الساخرة والنكات التي لا مثيل لها، ولكن ربما تأثرت تلك الروح الفكاهية للمصريين بشكل كبير في ظل ما يمرون به من ضغوط شديدة وبخاصة في السنوات الأخيرة، ولكن مازالت تلك الروح الفكاهية تنطلق من الوقت إلى آخر وربما ذلك ما يعبر عنه المثل الدراج إن دبلت الوردة ريحتها فيها.

نكت مضحة
نكت طريفة للغاية

نكت جامدة باللهجة المصرية

  • مرة ضابط مصري وضابط اسرائيلي دار بينهم الحوار الآتي
    الاسرائيلي: الا قوللي يا انتم بتاكلوا ايه ع الفطار؟
    المصري: فول بالزيت
    الاسرائيلي: طب بتاكلوا ايه ع الغدا؟
    المصري: فول بالطماطم
    الاسرائيلي: أمال بتاكلوا ايه بقى ع العشا؟
    المصري: فول بالبيض
    الاسرائيلي (بتريقة): أمال ايه الفرق بينكم وبين والبهايم؟
    المصري: سيناء.
  • مصري أشتغل في السعودية راعي غنم، سألوه أهله وش تشتغل؟. قال بفسح المعيز.
  • لبناني ومصري وسوري راحو على إسرائيل بشان يصيروا جواسيس، بعد شهر مسكوا اللبناني لانو ما عارف يحكي عبري، وبعد شهرين مسكوا المصري لأنه كان ياكل فول، وبعد ستة سنين مسكوا السوري لأنه اشترى سيارة مارسيدس وحاطط صورة بشار الأسد على السيارة من ورا.
  • في واحد مصري قاعد يصلي وسمع اثنين يمدحونه على صلاته وايمانه، فقطع المصري صلاته وألتفت عليهم وقال وكمان أنا صايم.
  • شو الفرق بين الزوجة المصرية والزوجة اللبنانية?، 30كيلو غرام.
نكت محششين
نكت

اقرأ: نكات العيد تفطس ضحك أجمل نكت في العالم

نكت محششين جامدة

  • اثنين مصريين محششين واحد قال تسدأ الدنيا دي مآســــي، قاله الثاني ليه أنتا بتلبس كام.
  • واحد محششين ماشى فى الشارع قابل واحد قاله ازيك يا محمد انت اتغيرت اوى يا محمد عنيك ووشك وشكلك اتغير قوى يا محمد رد عليه وقاله انا مش محمد قاله ياه وكمان غيرت اسمك.
  • اتنين محششين طينة طلبت معاهم ان اول واحد هيعدى من الشارع .. يقطعوا رقبته ويلعبوا بيها كورة فلقوا واحد معدى من الشارع أتاريه محشش اكتر منهم المهم وقفوه و قالوا : له احنا طلبت معانا نطير رقبتك ونلعب بيها كورة راح مطلع سكينة وضربها فى دماغه وقالهم دا انا افسيها قبل ما تلعبوا بيها.
  • مرة اتنين محششين قلعوا هدومهم وقعدوا يزقوا فى عمارة جيه حرامى سرق هدومهم بيبصوا وراهم ملقوش الهدوم فقالوا احنا زاقينا كتير.
نكت الكرونا
نكت عن الكرونا

اقرأ: 10 نكت متزوجين مصرية جامدة جداً

نكت عن المصريين في ازمة كورونا

  • ياجماعة وقت الهزار خلص الفيروس بينتقل عن طريق الفلوس نناشد التجار تبيع شكك لحد مانشوف بلوة كورونا دى هاتخلص امتى.
  • بعد القعده فى البيت واحد بيقولى مراتى كل ما تعدى من جنبى تقول ربنا يخلصنا من البلوة دى ما اعرفشى تقصد كورونا ولا تقصدنى؟؟!!.
  • من كتر المعلومات اللى جت على موبايلى عن كورونا لما حد يتصل بيا الموبايل بيعطس مش بيرن.

سرد المصري للنكات هو نوعًا ما مؤشر على مدى التماسك لديه فهى ليست مجرد نوع من تحويل المواقف إلى شكل مضحك بغرض الإستهزاء وفقط، وإنما تمثل في الثقافة المصرية نوع من فن النقد بشكل مبطن، إذا استخدمها المصرين منذ القديم كما استخدموا الغناء كحالة من النقد وربما هذا هو السبب في أن النكتة السياسية تمثل أكثر النكات إنتشارًا رغم أنها ليست الأكثر عددًا، فهى في الأول والأخير نوع من أنواع الأسلحة التي يستخدمها المصري لإحداث نوع من تحسين الأحوال من خلال هذا النقد الساخر، والذي يعد واحد من الوسائل التي تستخدم الآن في مختلف دول العالم حيث نجد البرامج الساخرة الناقدة الشهيرة التي تذاع على أشهر القنوات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى