نكتنكت مصرية

10 نكت مصرية مسخرة جدا تموت من الضحك

نكت مصرية مسخرة

تعتبر النكت من وسائل التسلية والترفية من خلال سرد المواقف اليومية ,التي تحتوي علي العديد من المشاهد المضحكة والعبارات التي يمر بها كل شخص في يومه ,من وظيفة او موقف منزلية او مواقف في الشارع والدراسة وقد تكون مواقف خيالية او مفتعلة, بغرض اضحك الغير من خيال من يروي النكتة حيث يظهر فيها كثير من الافهات المضحكة, والتي تكون باسلوبه وطريقته ليضيف للنكتة نكهة مميزة خاصه به.

كانت النكتة قديما يطلق عليها اسم “الفكاهة”ربما لان هي الشي الوحيد الذي تتفق عليه البشر للضحك والمرح, ومن الموكد من خلال علماء النفس ان الانسان عنده استعداد للضحك لابسط النكت والمواقف, فهو الشي الذي يغير من مزاج الانسان نفسيا واجتماعيا بين افراد الاسرة والمجتمع, واضافة روح جديدة من المرح والتسلية والنكت الجديدة المضحكة .

نكت جديدة هي التي يسعي اليها الجميع لتجديد اليومي او الاسبوعي, من خلال وسائل التواصل الاجتماعي او عند مشاهدة المسسلات والافلام الكوميديا.

أقراء ايضا:نكت مضحكة عن المحششين جامدة جداً هتنسيك همومك

نكت مضحكة
نكت مضحكة

 

نكت جديدة مضحكة جدا

  • مره واحد منوفي بيشرب شاي وقعت مفيه دبانة ..طلعها وقد يضرب فيها ويقولها تفي اللي شربتي.
  • واحدة بتقول لجوزها: انت ليه مبتقوليش ربنا يخلكي ليا ولا يحرمني منك ابدا ,قالها طيب وافرض ربنا استجاب.
  • واحدة بتقول لجوزها امبارح صحباتي كانوا عندي وكانوا معجبين بجمالي واناقتي,قالها والحاجات المعفنه متكلموش عليها ,قالتله :ابدا اصل مجبناش سيرتك خالص ….وهنا واقف ابليس متعجبا ومصفقا لها .
  • طالب بيسال زميله عامل ايه في المذاكرة,قاله بتنجان وانت ..رد عليه صحبه كوسة ,قاله متجمعين في حلة محشي باذن الله.

أقراء ايضا:نكت مضحكة مغربية قصيرة بالدارجة 20 نكتة خاسرة

نكت جامدة
نكت جامدة

نكت جديدة مضحكة مصرية

  • موظف بيقول لزميله البيضه بقت بـ 2 جنيه يعني الفرخه دخلها الشهري اكثر من موظف الحكومه ..صاحبه قاله قدم استقالتك وبيض احسن.
  • حشاش صاحبه بيتصل بيه علي الموبيل وهو مش عايز يرد عليه زهق من كثر الرن ,راح بعتله رساله ..انا ناسي تليفوني في البيت .
  • واحد معاه ارنب عاوز يبيعه جاله واحد محشش قاله بكام القرد..رد عليه صاحب الارنب قاله ده ارنب مش قرد ..قاله المحشش انا بسال الارنب ماسالتكش.
  • واحد بخيل بياكل فستق ..مراته قالتله :اكلني معاك ..ادها واحده ,بعد شويه طلبت واحده تاني ..قالها:والله العظيم كله نفس الطعم.
  • طالب فاشل بيقول لصحبه ليه الدارسة متكونش ذي كاس العالم كل اربع سنين ومصر متشاركش فيها.

أقراء ايضا:نكت حديثة جدا 2020 باللهجة المصرية والمغربية والجزائرية

نكت مصرية قصيرة
نكت مصرية قصيرة

نكت جديدة قصيرة

  • زوج فرفور مراته بتولد وقاعدة تصرخ وهو واقف بره يلطم ويقول انا السبب انا السبب.
  • اتنين محششين بيذاكروا مع بعض فجاة النور قطع ..واحد واح يجيب شمعه ,التاني قاله ياخي شغل المروحة الجو بقي سخن موت ….بص عليه وقاله:انت غبي!!..انا لو شغلت المروحة الشمعة حتنطفي.
  • واحدة بتعاتب جوزها بتقوله :شايف ابو محمد من حبه لمراته لما ماتت بني لها جامع باسمها ..رد عليها جوزها: انا شاري الارض من زمان بس التاخير من عندك .
  • افريقي وابنه من اكله لحوم البشر خرجو يشوفو شغلهم فاصطادوا واحده شبه هيفاء وهبي ,الولد قال لابوه نوديها البيت وناكلها ..قاله ابوه لا نوديها البيت وناكل امك .
  • عيال فافي راحت تصيف ,واحد منهم غرق وقعد يصرخ ساعدوني ساعدوني,التاني ضرب البحر وقال سيبو بنقولك.

اكدت العديد من الابحاث علي أهمية الضحك في حياة الانسان من تخفيف الضغوط النفسية والعلاج العديد من الامراض الجسدية حيث يبعث الضحك المزيد من التفاؤل و يعتبره العديد من العلماء تجربة انسانية, تتفاعل مع كل عضو من اعضاء جسم الانسان من اجهزة للهضم والعصب والقلب والعقل ,حيث يفرز العقل مادة الاندروفين عند الضحك وتساعد هذه المادة في تخفيف الالم, كما يساعد الضحك علي احياء القلب وتجديد نشاطه ,وتدفق المزيد من الاكسجين الي الجسم,فقد اهتم العديد من الفلاسفة علي مر التاريج بدارسة الضحك والنكت ,لما لها اثر مهم وفعال في حياة البشرية ومحالة التطوير فيها لمعرفتهم انها من مصادر اسعاد الانسان.

أقراء ايضا:10 نكت مغربية مضحكة جدا جدا الى ابعد الحدود

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى