نكت مصرية

اجمل نكت مضحكة في العالم باللهجة المصرية لا تفوتك

اجمل نكت مضحكة في العالم

إن المزحة أو القفشة أو النكتة كلها تحمل نفس المعني وتعد نوع من أنواع الأدب الشعبي الذي يحكي قصة صغيرة أو موقف يكتب بغرض التأثير على المتلقي وجعله يبتسم ويضحك ، والنكات هي وسيلة ليست بحاجة لمعدات أو موارد ، حتى أن قولها لا يستغرق سوى دقائق قليلة حتى نبدأ بضحك هستيري متواصل لو كانت النكتة مضحكة ، ومن أكثر الشعوب التي اشتهرت بتفننها في صناعة المزاح والنكت والقفشات الكوميدية هو الشعب المصري ، فيقال بأنه أول من اخترع وتداول النكتة ، وفي هذا اليوم يسعدنا أن نقدم لكم أيها المتابعين الأعزاء موضوع يحمل عنوان اجمل نكت مضحكة في العالم باللهجة المصرية لا تفوتك ، سوف نضع بين أيديكم في هذا الموضوع مقتطفات مختارة من أحدث النكات المصرية المضحكة والطريفة لقضاء أجمل الأوقات في قراءتها ، وحتى لا نطيل عليكم تعالوا نستمتع معاً بقراءة هذه النكت المميزة.

نكت مصرية مضحكة جداً:

  1. سألوا واحد محشش: مين أهم الشمس ولا القمر رد: القمر طبعا، بيطلع ينور لنا بالليل و الدنيا ضلمة، انما الشمس بتطلع بالنهار والدنيا نور أصلآ.
  2. مرة تلاتة صعايده راحوا محطه القطار لقوا القطر ماشى اتنين منهم طلعوا يجروا ورا القطر والتالت واقف يضحك عليهم، الناس سألوه بتضحك ليه قالهم اصل انا اللى مسافر والاتنين التانين جايين يودعونى.
  3. واحد معاه عربية قديمة وعاوز يبيعها ومش عارف، فصاحبه قاله حط عليها علامة مرسيدس وهى تتباع فورا، راح عمل كدا بعد اسبوع صاحبه بيسأله بعت العربية ولا لا، قاله انت عبيط حد يبيع عربية مرسيدس.
  4. مرة واحد غبي راح يخطب فوالد العروسة بيقولة احنا عايزين مهر عشرين الف جنية قام الغبي قاله ليه دا انا قدامي واحدة على خمس تلاف وحامل.
  5. مسطول دخل محل بقالة وخرج يضحك، سألوه بتضحك ليه قال لهم عطيته جنيه وما اشتريت شىء.
  6. صعيدى راكب تاكسى، السواق نزل يحيب علبة سجاير لاقاه خلع عصاية الفتيس ساله ليه خلعتها قله شفتك عمال تلخلخ فيها قلت لما اشلهالك علشان متتعبش.
  7. محشش سأل صاحبه المحشش: إيه اخبار أبوك؟ بعدين افتكر ان أبوه ميت فكمل بسرعة: لسه في نفس التربة؟
  8. مره واحد اتحكم عليه بالاعدام فسأله عشماوى نفسك فى ايه قبل ما تموت فقعد يرفس ففكوه قالوه يا جزمه كنت هتخنق.

للمزيد يمكنك قراءة : نكت حقيقية

نكت روعة وجديدة:

  1. واحد ومراته متخانقين فبطلوا يكلموا بعض فكتب ورقة صحيني الساعه 6:30 علشان عندي شغل، وحط الورق على السرير ونام صحي الساعة 10:00 فلقى ورقه مكتوب عليها الساعه 6:30 يلا إصحى.
  2. واحد بلديتنا راح امريكا لقى كل الشباب لابسين تشيرت مكتوب علية سفن اب كوكاكولا – بيبسي .. راح كتب على الجلابية عصير قصب.
  3. محشش يسأل محشش تتوقع الجمعة يوافق آخر الشهر؟ رد عليه: لو ضغطنا عليه يمكن يوافق.
  4. مرة اتنين ماشيين ف الصحرا… طلع عليهم اسد… راح واحد منهم رمي عليه طوبة وطلع يجري … وبص وراه لقى صاحبه واقف ما بيجريش .. قال له مش بتجري ليه؟ قال له واجري ليه؟ هو انا اللي ضربته؟؟؟
  5. حرامي دخل يسرق بيت لما جه يطلع شافه الولد الصغير ، قاله تسرق كتبي وشنطتي معاك ولاّ اصرّخ وأصحي الناس.
  6. مرة واحدة ست بتقول لجارتها الحقيني يا أم محمد بعت جوزي يجيبلي ملوخية راح مخبوط بأتوبيس … يالهوي وعملتي إية .. عملت بامية وامري لله.
  7. اتنين مساطيل حبوا يسرقوا عمارة فقالوا لبعض احنا ناخد العمارة بعيد ونسرقها برحتنا، فقلعوا الهدوم وقعدوا يزقوا فى العمارة يزقوا، جه واحد من وراهم وسرق الهدوم، فواحد منهم بص ورا ملقاش الهدوم فقال له كفاية كدة احنا بعدنا اوى.

للمزيد يمكنك قراءة : نكت حديثة

نكت مصورة:

اتصل على زوجته
اتصل على زوجته
قمة الحماس
قمة الحماس
نكت للصيادين المحششين.
نكت للصيادين المحششين.

للمزيد يمكنك قراءة : نكت حب تموت من الضحك

ننصح دائماً بتخصيص بعض الوقت يومياً من أجل قراءة بعض النكات المضحكة لأن هذا له العديد من الفوائد على الصحة العامة ، وإلى هنا متابعينا الكرام متابعي موقع احلم نكون قد وصلنا إلى ختام موضوع اليوم وقد تكلمنا ودار حديثنا فيه حول اجمل نكت مضحكة في العالم باللهجة المصرية لا تفوتك ، جمعنا لكم كم كبير جداً ومجموعة ضخمة من أجمل وأشهر النكات المصرية ، فقد قدمنا لكم ثلاثة فقرات رائعة ، وضعنا في أول فقرة منهم نكت مصرية مضحكة جداً ، وفي ثاني فقرة جمعنا لكم مجموعة من النكت الرائعة والجديدة ، وختمنا مقالنا بفقرة بعنوان نكت مصورة.

اسلام عمر

أقوم بكتاب الشعر، واعمل كمحرر وكاتب محتوي ترفيهي في العديد من المنصات، احب الرياضة وخاصة رياضة جمال الأجسام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى