نكت مصرية

نكت شعبية مصرية ملهاش حل هتفطسك ضحك

نكت شعبية مصرية

أهم ما يميز الشعب المصري أنه يمتلك روح دعابة ومرح ، ويظهر هذا الأمر جلياً في النكات التي يتبادلونها فيما بينهم ، فالمصريون يعتبرون النكت المضحكة من الأمور المسلية المتوفرة على مواقع التواصل الاجتماعي المتعددة ، وذلك لأنها تدخل البهجة والسعادة والإحساس بالسرور على القلب ، والنكت من أكثر الطرق التي تؤدي للضحك ، بالإضافة إلى أنها ليست بحاجة لموارد أو معدات ، وينصح بعض الأطباء بتخصيص بعض الوقت يومياً في قراءة نكت مضحكة ، لأن الضحك يعود على الإنسان بفوائد كثيرة جداً ، وفي هذا اليوم يسعدنا أن نقدم لكم متابعينا الكرام مقال بعنوان نكت شعبية مصرية ملهاش حل هتفطسك ضحك ، سوف نضع بين أيديكم في هذا المقال مقتطفات منتقاة من أجمل وأحلى وأروع النكات باللهجة المصرية ، التي نأمل أن تعجبكم وتقوموا بمشاركتها مع أصدقائكم على مواقع التواصل الاجتماعي.

نكت شعبية مصرية:

  1. تشاجر رجل وزوجته شجاراً عظيماً، فقال لها: لقد مللت من عشرتك. فقالت: مللت من عشرتي؟ طيب اصرفها خمستين…
  2. الطبيب النفسي: عندما يحين وقت النوم ضع كل همومك خارجاً ونَم. الزوج: لا دكتور ليس لهذا الحد، لن أدع زوجتي تنام بالخارج!
  3. الزوج: هاتي السجادة عشان أصلي الضهر..  الزوجة: الشرع بيقول صلاة الراجل في المسجد..  الزوج: والشرع برده بيقول مثنى وثلاث ورباع..  الزوجة: افرشلك السجادة في الصالة ولا في الأوضة.
  4. أخطبوط عمال يعيط ومتدايق جدا سألوه ليه ؟ قالهم مش قادر أعرف إيدي فين ورجلي فين.
  5. قال حكيم لصاحبه: ليس على الدنيا أمان، فتوقع منها أيّ شيء يا صاحبي. قام صاحبه وضربه كف بأقوى ما عنده على رقبته هراها، وقال له: بذمتك توقعته؟
  6. مرة جماعة اشتروا خروف قبل العيد بـ أربع اشهر، فضل ياكل معاهم ويشرب معاهم ويدخل ويخرج معاهم، وقبل العيد بيوم شافوا الخروف بيعيط سألوه مالك قالهم كل الناس اشترت خروف العيد إلا احنا.
  7. اتنين اغبياء واحد منهم لقى كنز من الفلوس دفنها وكتب مكانها مفيش هنا أي فلوس قام الغبي التاني أخد الفلوس وكتب أنا محفرتش هنا ومخدتش حاجة.

للمزيد يمكنك قراءة : اجمل 10 نكت ضحك مووت

نكت قصيرة:

  1. طباخ محترف كبر بالسن قام مسوي المعاش بتاعه.
  2. بلديتنا إشترى موبايل سامسونج راح بعت رسالة لخطيبته، متتصليش على النوكيا علشان بيعته.
  3. بدوي راح يتمشى جابوه من ع الحدود .
  4. طبيبب أسنان “شاف” غصن شجرة مسوس .. حشاه .
  5. واحد دخل خناقة خدله كف طيرله سنانه ومافضلش غير الأنياب لما راح يقدم على وظيفة  شغلوه خرامة.
  6. فيه نكته دخلت السجن ليه؟ عشان موتت واحد من الضحك.
  7. مرة واحد بدوي عرف ان الجلد موضة مشي عريان .

طرائف مسلية ومضحكة:

  1. واحد عبيط اتجوز واحدة خلفت بعد شهرين بس من جوازهم الناس كلها استغربت وسالته ازاي حصل كده قالهم انتوا هتحسدوني ولا إيه.
  2. مرة واحد غبي بيقول لصاحبه انت بتشرب قهوة بالليل  رد صاحبه وقال له انا لو شربت القهوة معرفش انام  فرد عليه صاحبه وقال له  أنا عكسك انا لو نمت معرفش أشرب قهوة.
  3. واحد قال لأمه ادعيلي..   قالتله روح يا ابني ربنا يديك بيت من غير إيجار،  وأكل من غير فلوس،  وناس يحرسوك..  لقى نفسه في السجن.
  4. مرة واحد حشاش رجع البيت بيسأل مراتهعاملة أكل ايه النهاردة قالت له عاملة كبسة، راح  هرب من البيت.
  5. واحد محشش حلم أن في ناس ضربته في الحلم..  تاني يوم راح مجمع ولاد عمه ونامو بدري.

للمزيد يمكنك قراءة : نكت سخيفة مصرية

نكت مصورة:

نكتة الحرامي
نكتة الحرامي
نكت تفطس ضحك
نكت تفطس ضحك
أمستر
أمستر

للمزيد يمكنك قراءة : نكت للزوج

إلى هنا متابعينا الأعزاء متابعي موقع احلم نكون قد وصلنا إلى ختام مقال الليلة الذي تكلمنا ودار حديثنا فيه حول نكت شعبية مصرية ملهاش حل هتفطسك ضحك ، جمعنا لكم كم كبير جداً ومجموعة ضخمة من أجمل النكات المصرية ، وأحلى القفشات والأفيهات الكوميدية ، فقد أرفقنا لكم أربعة فقرات مميزة جداً ، قدمنا في أول فقرة منهم نكت شعبية مصرية ، وفي ثاني فقرة وضعنا لكم نكت قصيرة ، وفي ثالث فقرة طرائف مسلية ومضحكة ، وختمنا كلامنا بفقرة بعنوان نكت مصورة ، وانتظرونا قريباً للمزيد حول أجدد النكت المصرية.

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق