نكت مصرية

نكت قصيرة مصرية جامدة هتضحك من قلبك

نكت قصيرة مصرية

تعد النكات أو الفكاهة من أنواع الأدب الشعبي الشفهي المضحك ، وقد تم تعريف النكتة في اللغة العربية على أنها مسألة لطيفة وجميلة قد تم إخراجها بدقة وبنظر وبفكر وبإمعان ، فالنكتة مجموعة من الكلمات تشتمل على عبارات مؤثرة تلمس القلوب ، ويقال نكت الشخص بمعنى أتى بملحة أو بطرفة في كلامه قد أضحكت الآخرين ، والنكتة تحكي قصة قصيرة أو موقف معين بطريقة لطيفة لها تأثير على المستمع بإضحاكه ، وللنكات مواضيع كثيرة منها التاريخية والسياسية والاجتماعية ، وأجمل من النكتة نفسها هو أسلوب الملقي وتعابير وجهه وروحه المرحة التي دائماً ما تضفي جواً كبيراً من الكوميديا.

وفي هذا اليوم يسعدنا أن نقدم لكم أعزائنا المتابعين موضوع تحت عنوان احدث نكت مصرية جامدة هتضحك من قلبك ، سوف نضع بين أيديكم في هذا الموضوع مقتطفات منتقاة من أجدد النكت باللهجة المصرية الجميلة.

نكت مصرية حديثة:

اسرة محترمه جدا:

واحد قال لأبوه: أنا عاوز اتجوز اميره اللي ساكنه فوق

قاله أبوه .: لا يا أبني انا كنت على علاقه مع امها وممكن تكون اختك

قاله الولد: طيب سعاد اللي ساكنه تحت

قاله ابوه : لا يا أبني ممكن كمان تكون اختك
قاله الواد : طيب جارتنا اللي ادامنا
قاله أبوه .. با ابني هي عالأغلب اختك

الولد زعل وراح يشتكي لامه قالت له: يا ابني اتجوز اللي تعجبك هو اصلا مش ابوك

‫ﺟﻤﺎﻋﺔ ﺑﻴﺤﺸﺸﻮا ‪ ﻓﺠﺖ ﻛﺒﺴﻪ‪ﻛﻞ واﺣﺪ اﺳـﺘﺨﺒﻪ ﻓﻲ ﺷﻮال ﺟﻪ اﻟﻈﺎﺑﻂ ‫ﺿﺮب اﻟﺸﻮال اﻻول ﺑﺮﺟﻠﻪ ﺧﺮج واﺣﺪ ﻣﻨﻬﻢ واﻋﺪ ﻳﻜﺎﻛﻲ وﻋﻤﻞ ﻧﻔﺴﻪ ﻓﺮﺧﻪ ‫ﺿﺮب اﻟﺘﺎﻧﻲ ﺧﺮج واﻋﺪ ﻳﺪن وﻋﻤﻞ ﻧﻔﺴﻪ دﻳﻚ ﺿﺮب اﻟﺘﺎﻟﺖ ﻣﺨﺮﺟﺶ ﺿﺮﺑﻪ ‫ﺗﺎﻧﻲ ﻣﺨﺮﺟﺶ ﺿﺮﺑﻪ ﺟﺎﻣﺪ اﻟﻤﺮه دي ﺧﺮج وﻗﺎل ﻟﻪ ﺷﻮال ﺑﻄﺎﻃﺲ ﺑﻄﺎااااااﻃﺲ ‫اﻧﺖ ﻣﺎﺑﺘﻔﻬﻤﺶ .

للمزيد يمكنك قراءة : نكت موت ضحك باللهجة المصرية

نكت تفطس من الضحك:

  1. إتنين ماشين فى الصحرا طلع عليهم اسد فواحد منهم رماه بطوبة وجرى بيبص وراه لقى صاحبة واقف بيقولة إنت مبتجريش لية قالو وانا مالى هو انا إللى ضربته
  2. واحد بلدياتنا كان قائد فى الجيش و قدامه أربع صفوف عساكر … واحد من العساكر عطس .. القائد سأل أول صف مين اللى عطس؟ محدش رد .. فتح عليهم النار قتلهم كلهم .. و بعدين سأل الصف التانى مين اللى عطس محدش رد .. راح فاتح النار عليهم ….والدور على الصف التالت قام واحد خاف و قاله انا اللى عطست ياباشا قاله القائد يرحمكم الله.
  3. ‫ﻣﺮه ﻛﺎن ﻓﻲ اﺗﻨﻴﻦ ﻣﺴﺎﻃﻴﻞ ﻗﺎﻋﺪﻳﻦ ﺑﻴﺤﺸﺸﻮا ﻓﺎ واﺣﺪ ﺑﻴﻘﻮل ﻟﻠﺘﺎﻧﻲ اﻧﺎ ‫ﺷﺎﻳﻔﻚ اﺗﻨﻴﻦ ﻓﺎﻟﺘﺎﻧﻲ ﺑﻴﻘﻮﻟﻮا ﻻ اﻧﺎ اﻟﻲ ﺷﺎﻳﻔﻚ ﺗﻼﺗﻪ ﻓﻘﺎﻟﻮا اﻻول ﻻ اﻧﺎ اﻟﻲ ‫ﺷﺎﻳﻔﻚ اﺗﻨﻴﻦ اﻟﻤﻬﻢ ﻗﺎﻟﻮا ﺧﻼص اﺣﻨﺎ ﻧﺮوح ﻟﺸﻴﺢ اﻟﻤﺴﺎﻃﻴﻞ ﻓﻘﺎل ﺧﻼص ﻧﺮوح ‫ﻟﺸﻴﺦ اﻟﻤﺴﺎﻃﻴﻞ ﻓﺮاﺣﻮا وﻋﺮﺿﻮا ﻋﻠﻴﻪ اﻟﻤﺸﻜﻠﻪ‪. ﻓﻘﺎﻟﻬﻢ ﺧﻼص اﺻﺤﺎب ‫اﻟﻤﺸﻜﻠﻪ ﻳﻘﻌﺪوا ﻋﻠﻰ ﺟﻨﺐ واﻟﺒﺎﻗﻲ ده ﻛله ﻳﺮوح

للمزيد يمكنك قراءة : افضل نكت في العالم عن المحششين

نكت مسلية للأصدقاء:

  1. محشش طالع من البيت, قالت له امه: رايح فين يا زفت؟ ما ردش عليها! ومشى وقف تكسى عشان يركب. قاله السائق: رايح فين؟ قاله: يعني انا مقولتش لامي هاقولك انت!!!
  2. ‫جﻤﺎﻋﺔ ﻣﺴﺎﻃﻴﻞ ﺑﻴﺘﻔﺮﺟﻮا ﻋﻠﻰ اﻻﺧﺒﺎر ‪ ﻓﻨﺸﺮة اﻻﺧﺒﺎر ﻃﻮﻟﺖ ﻓﺮاح اﻻوﻻﻧﻰ ‫ﻗﺎل ﻟﻠﺘﺎﻧﻰ ‪: ﻫﻰ ﻟﻴﺔ ﻧﺸﺮة اﻻﺧﺒﺎر ﻃﻮﻟﺖ اﻟﻨﻬﺎرد ﻛﺪة؟ ﻓﺮاح اﻟﺘﺎﻧﻰ رد ﻋﻴﺔ ‫وﻗﺎل ﻣﻌﻠﺶ اﺻﻞ ﺷﻜﻠﻬﺎ ﻛﺪة اﻟﻨﻬﺎردة اﺧﺮ ﺣﻠﻘﺔ
  3. واحدة الدولاب عندها بيعمل صوت لما القطر بيعدى من جنبهم جابت نجار صلحه مرة و اتنين وتالت مرة قالتله و الله ما انت ماشى الا لما القطر يعدى و أشوفه هيتهز ولا لا شوية وجوزها جه والنجار من الخضة استخبى فى الدولاب …. لما جوزها شافه قاله وانت بتعمل ايه هنا قاله النجار لو حلفتلك بايه مش هتصدق اني مستنى القطر

للمزيد يمكنك قراءة : نكت مكتوبة تموت من الضحك

صور نكت لذيذة:

المصريين مالهم حل
المصريين مالهم حل
احدث نكت مصرية
احدث نكت مصرية
نكتة الاستاذ والتلميذ
نكتة الاستاذ والتلميذ

تراثنا العربي حافل بالطرائف والنوادر والنكات الرائعة ، وهناك كتب تحتوي على طرائف كثيرة ، ككتب الجاحظ والثعالبي وغيرها ، وإلى هنا أيها المتابعين الكرام متابعي موقع احلم نكون قد وصلنا إلى ختام مقالة الليلة التي تكلمنا ودار حديثنا فيها عن احدث نكت مصرية جامدة هتضحك من قلبك ، جمعنا لكم كم كبير جداً ومجموعة ضخمة من أقوى النكت المميزة والجديدة ، فقد بدأنا كلامنا بفقرة قدمنا فيها نكت مصرية حديثة ، وفي ثاني فقرة وضعنا لكم نكت تفطس من الضحك ، وختمنا كلامنا بفقرة بعنوان نكت مسلية للأصدقاء.

اسلام عمر

أقوم بكتاب الشعر، واعمل كمحرر وكاتب محتوي ترفيهي في العديد من المنصات، احب الرياضة وخاصة رياضة جمال الأجسام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى