نكت مصرية

نكت موت ضحك باللهجة المصرية روعة

نكت موت ضحك

النكتة يا سادة هي كلمة عامية تقال عند الكلام والقول المضحك أو الفكاهي بطريقة جميلة ورائعة مليئة بالمرح ، ويرادف تلك الكلمة في اللغة العربية الفصحى (الطرفة) وتحتوي النكات على أشكال كثيرة جداً ، منها أن تكون مباشرة ويفهمها المستمع بسرعة ، أو تكون كالحزورة على شكل سؤال وجواب ، ولكن هنا فرق بين النكتة والحزورة ، فأسئلة النكات غير منطقية وأجوبتها تكون منطقية ، أو العكس تماماً مثل أن تكون الأسئلة منطقية والأجوبة غير منطقية ، وهي بهذا الأمر تكون مخالفة للحزورة المعتمدة على المنطق في سؤالها وجوابها.

وفي هذا اليوم يسعدنا أن نقدم لكم أيها المتابعين الأعزاء موضوع بعنوان نكت موت ضحك باللهجة المصرية روعة ، سوف نجمع لكم في هذا الموضوع كم كبير جداً ومجموعة ضخمة من أحدث النكت وأجمل القفشات الكوميدية المصرية ، وحتى لا نطيل عليكم تعالوا نستمتع سوياً بقراءة هذه النكات.

نكت مضحكة موت:

نكت موت ضحك

ﻣﺮة واﺣﺪ ﺣﺸﺎش ﻟﻤﺎ ﻗﺒﺾ ﻣﺮﺗﺒﺔ راح اﻟﺒﻴﺖ وﻗﻌﺪ ﻳﻘﺴﻢ اﻟﻤﺮﺗﺐ ‪ ١٠٠اﻳﺠﺎر ‪١٠٠ – ‫ﻣﺼﺮوف ﺑﻴﺖ ‪ ٢٠٠-ﺣﺸﻴﺶ وﻓﺠﺎة وﻫﻮ ﻗﺎﻋﺪ ﺳﻤﻊ ﺧﺒﻂ ﻋﻠﻰ اﻟﺒﺎب ﻓﻘﺎل ﻣﻴﻦ ‫رد ﻋﻠﻴﺔ اﻟﻠﻰ ﺑﺮة ﻗﺎﻟﻮة ﺑﻮﻟﻴﺲ ﻓﺮاح ﻣﻘﻄﻊ ال‪٢٠٠ﺟﻨﻴﺔ ﺣﺸﻴﺶ ‫

سئلوا صعيدى: ليه جتلت أبوك
الصعيدى: كانوا عاملين رحلة للأيتام , كنت عايز اروحها
المحققين: طب ليه جتلت عمك؟
الصعيدى: كنت عايز ابن عمى يسافر معايا
المحققين: طب ليه كنت عايز تنتحر
الصعيدى: أصلهم لغوا الرحلة

ﺳﺎﺋﺢ ﻃﻠﻊ ﻋﻠﻰ ﺟﺒﻞ ﺍﻟﻤﻘﻄﻢ
.
.
.
.
ﺷﺎﻑ ﻭﺍﺣﺪ ﻣﺼﺮﻱ ﻗﺎﻋﺪ ﻋﻠﻰ ﺣﺎﻓﺔ ﺍﻟﺠﺒﻞ …
ﻭﻣﻌﺎﻩ ﺳﻨﺎﺭﺓ ﺻﻴﺪ ﺳﻤﻚ !!…
ﺍﻟﺴﺎﺋﺢ : ﺍﻧﺖ ﺑﺘﺼﻄﺎﺩ ﻫﻨﺎ ؟
ﺍﻟﻤﺼﺮﻱ : ﻭﺍﻧﺖ ﻣﺎﻟﻚ
ﺍﻟﺴﺎﺋﺢ : ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻚ ﻗﻠﻲ ﺍﻧﺖ ﺑﺘﺼﻄﺎﺩ ﺍﻳﻪ؟
ﺍﻟﻤﺼﺮﻱ : ﺭﻭﺡ ﺟﺒﻠﻲ ﻋﺸﺎ ﻭﺑﻴﺒﺴﻲ ﻭﻋﻠﺒﻪ ﻣﺎﺭﻟﺒﻮﺭﻭ ﺍﺣﻤﺮ
ﻭﺍﺷﺤﻨﻠﻲ ﺑـ 100 ﺟﻨﻴﻪ ﺭﺻﻴﺪ ﻓﻮﺩﺍﻓﻮﻥ .. ﻋﺸﺎﻥ ﺍﻗﻮﻟﻚ
ﺍﻟﺴﺎﺋﺢ ﺭﺍﺡ ﺟﺒﻠﻮ ﻛﻞ ﺣﺎﺟﻪ ﻫﻮ ﻋﺎﻳﺰﻫﺎ ..
ﻭﻗﻠﻪ ﻗﻠﻲ ﻳﻼ ﺍﻧﺖ ﺑﺘﺼﻄﺎﺩ ﺍﻳﻪ؟؟
ﺍﻟﻤﺼﺮﻱ : ﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠﻪ ﺍﻧﺖ ﺗﺎﻟﺖ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﺼﻄﺎﺩﻩ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭﺩﻩ … !!

للمزيد يمكنك قراءة : نكت عالمية مضحكة

نكت باللهجة المصرية:

امي وهي بتزعقلي
امي وهي بتزعقلي

زراﻓﺔ وﻓﻴﻞ وأﺳﺪ وﻓﺄروﺛﻌﻠﺐ وارﻧﺐ ﻣﺎﺷﻴﻴﻦ ﻓﻲ اﻟﻐﺎﺑﺔ ‪، وﻗﻌﻮا ﻛﻠﻬﻢ  ‫ﻓﻲ ﺣﻔﺮة إﻻ اﻟﺰراﻓﺔ ‪، ﻗﺎﻟﻮﻟﻬﺎ ‪: ﺟﻴﺒﻲ ﻟﻨﺎ ﺣﺒﻞ‪. ﻗﺎﻟﺘﻠﻬﻢ ‪: ﻣﺎ ﻓﻴﺶ‪. ﻗﺎﻟﻮﻟﻬﺎ ‪: إﺣﻨﺎ ‫ﺟﻌﺎﻧﻴﻦ ﻋﺎﻳﺰﻳﻦ ﻧﺎﻛﻞ ‪. ﻗﺎﻟﺘﻠﻬﻢ‪: ﻣﺎﻋﺮﻓﺶ أﺟﻴﺐ ﻟﻜﻢ أﻛﻞ‪. ﻗﺎﻟﻮﻟﻬﺎ‪: واﻟﻌﻤﻞ؟ ‫ﻗﺎﻟﺖ ﻟﻬﻢ‪: ﻛﻠﻮا أﺿﻌﻔﻜﻢ ‪ ﻗﺎم اﻟﻔﺄر ﻧﻂ ﻣﻔﺰوع وﻗﺎل ﻟﻬﻢ ‪: اﻟﻠﻲ ‫ﺣﻴﻘﺮب ﻣﻦ اﻷﺳﺪ ﺣﻴﻌﺮف ﺷﻐﻠﻪ

* واحد غني بيتأتأ فراح رحله على حسابه مع اصحابه طول السكه قاعد يقول “ن ن ن” لما وصلوا قالهم” نسيت الفلوس” فرجعوا طول الطريق قاعد يقول” ك ك ك” فلما وصلوا قالهم” كنت باضحك عليكم”

مـوظف بدل ميتصل بالفراش .. آتصل بمديره فى الشغل!!

الموظف/ [جبلي شاي بسرعة يا حتت حيوان على مكتبى]

المدير/ آنت عارف آنت بتكلم ميـــــــــــــن ..!!

الموظف/ لآ ..؟

المدير/ أنا مدير الشركة يا حيوان ..

الموظف/ وأنت عارف ميــن بيكلمك ..!!

المدير/ لأ .. ؟

الموظف/ طب الحمد لله … يالا بقي سلام

للمزيد يمكنك قراءة : نكت قبل النوم

نكت هتنسيك همومك:

اضحك من قلبك
اضحك من قلبك

* مرة واحد خد مراته جنينه الحيوانات و صورها جنب قفص القرود و علق الصورة فى الصالون و كتب تحت الصورة :هذه صورة زوجتى مع القرود ملحوظه زوجتى الثالثه على اليمين.

الواحـد مش بيحس بقيمتـه الحقيقيـة غير فى مكان واحد :

فى المـوقف لمـا يلاقـى سـواقين الميكروباصـات بيتخانقـوا عليـه يركـب مع مين فيهـم

* مره واحد كان قاعد في الصاله مراته دخلت عليه لاقته بيقري في كتاب (الرجل سيد المنزل) فقالتله انت مش هاتبطل قراية الكتب الخياليه دي.

للمزيد يمكنك قراءة : نكت فكاهية بكافة اللهجات العربية

أهم ما في النكتة الضحك الذي يأتي من وراءها ، تلك الابتسامة التي ترسم على شفاهنا وتمحي هموم وأحزان كثيرة حتى لو كانت لوقت مؤقت ، وإلى هنا متابعينا الكرام متابعي موقع احلم نكون قد وصلنا إلى ختام موضوع الليلة الذي تحدثنا ودار كلامنا فيه عن نكت موت ضحك باللهجة المصرية روعة ، وضعنا بين أيديكم باقة منتقاة من النكات المميزة والمسلية ، فقد بدأنا موضوعنا بفقرة قدمنا فيها نكت مضحكة مووت ، وفي ثاني فقرة وضعنا لكم مجموعة من النكات باللهجة المصرية ، وختمنا حديثنا بفقرة بعنوان نكت هتنسيك همومك.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى