نكت مصريةنكت مضحكة

احدث نكت مضحكة جدا باللهجة المصرية لا تفوتك

احدث نكت مضحكة جدا

تعالوا قبل أن نبدأ في حديث اليوم نتعرف سوياً على تاريخ النكتة وتعريفها ، فالنكتة أو الفكاهة تعد إحدى أنواع الأدب الشعبي الشفهي المضحك ، وقد أتى تعريفها باللغة على أنها مسألة لطيفة قد أخرجت بدقة ونظر وإمعان وفكر ، وهي مجموعة من الكلمات مشتملة على عبارات لطيفة ومؤثرة تدخل القلب ، ويقال على سبيل المثال : نكت الشخص بمعنى أنه أتى بملحة أو بطرفة في كلامه قد أضحكت الآخرين ، والنكتة تقال لوصف قصة أو موقف معين ولكن بطريقة طريفة تأثر على المتلقي وتجعله يضحك ، وبعد أن تعرفنا على النكتة دعونا نقدم لكم اليوم موضوع بعنوان احدث نكت مضحكة جدا باللهجة المصرية لا تفوتك ، سوف نضع بين أيديكم باقة منتقاة من أجمل النكت المصرية المسلية التي بإمكانكم أن تقوموا بمشاركتها مع أصدقائكم على مواقع التواصل الاجتماعي.

نكت جديدة مضحكة جداً:

  1. مسطول ركب العربية بتاعته ملقاش الدركسيون ولا التابلوه ولا الفتيس راح عمل بلاغ في القسم إن العربية أتسرقت بعد شويه أتصل بالقسم قالهم ألغوا البلاغ أصل أنا كنت راكب ورا .
  2. مرة واحد خد مراته جنينه الحيوانات و صورها جنب قفص القرود و علق الصورة فى الصالون و كتب تحت الصورة :هذه صورة زوجتى مع القرود ملحوظه زوجتى الثالثه على اليمين.
  3. صعيدى إشترى مرايه، الصبح مراته بصت في المرايه وقعدت تعيط وراحتللعمده وقالتله جوزى اتجوز عليا قالها طب تعالى نروح نتأكد وراح العمده بصفى المرايه قالها ده كمان جاب عمده تانى غيرى
  4. محشش ماشى فى الشارع لقى عمود نور مكتوب عليه شقة للايجار قعد يخبط على العمود لغاية لما جاله مسطول تانى قال له انت بتعمل ايه هنا قال له اصلى لقيت مكتوب شقة للايجار قمت قعدت اخبط بس محدش رد علىّ قام التانى قال له غريبة مع ان الجماعة منورين النور فوق

للمزيد يمكنك قراءة : نكت مصرية للمتزوجين

نكت مصرية روعة:

  1. واحدة الدولاب عندها بيعمل صوت لما القطر بيعدى من جنبهم جابت نجار صلحه مرة و اتنين وتالت مرة قالتله و الله ما انت ماشى الا لما القطر يعدى و أشوفه هيتهز ولا لا شوية وجوزها جه والنجار من الخضة استخبى فى الدولاب …. لما جوزها شافه قاله وانت بتعمل ايه هنا قاله النجار لو حلفتلك بايه مش هتصدق اني مستنى القطر.
  2. احدى العائلات اشترت خروف قبل العيد بأربع اشهر وفضل ياكل معاهم ويشرب معاهم ينام معاهم يخرج ويدخل بردوا معاهم وبدا يلف بيهم لغاية صباحية العيد فاق من بدري وبدا يبكي و يبكي فاستغربوا وسالوه ايه اللي يبكيك ؟ قال لهم:الناس كلهم اشتروا خروف العيد الا احنا
  3. ازاى نحط فيل جوه الكوباية بسيطة نجيب ورقة ونحطها على الكوباية وتوقف الفيل على الورقة وبشويش نشيل الورقة هيقع الفيل في الكوباية.
  4. مرة واحد غبي راح يخطب فوالد العروسة بيقولة احنا عايزين مهر عشرين الف جنية قام الغبي قاله ليه دا انا قدامي واحدة على خمس تلاف وحامل.

للمزيد يمكنك قراءة : احسن نكت مصرية مضحكة

نكت قصيرة:

  1. في ثلاثة محششين ركبوا هلكوبتر لما حسوا بالبرد طفوا المروحه .
  2. – غبي بنشرت سيارته… وقف له شخص و قاله : معك إستبنة ؟ قاله : والنعم .. اتشرفنا.
  3. مرة واحد نام متأخر فاته الحلم
  4. فيه سمكه راحت تصحي بنتها رشت عليها هواء
  5. غبي مراته جابت توأم . قتلها ليييه؟ قال الأول أبني والثاني أبن ميين.
  6. صعيدي قال لزوجته نكتة قالت هاهاها بايخه قال هاهاها أنتي طالق
  7. في فريق كره قدم للنمل كان معهم صرصور ليش؟ لاعب اجنبي

للمزيد يمكنك قراءة : افضل نكت مصرية

نكت مصورة تهلك من الضحك:

التلميذ والمستر
التلميذ والمستر
حرامي دخل يسرق
حرامي دخل يسرق
المصري والأمريكي
المصري والأمريكي

إلى هنا متابعينا الكرام متابعي موقع احلم نكون قد وصلنا إلى ختام موضوع الليلة الذي تحدثنا ودار كلامنا فيه حول احدث نكت مضحكة جدا باللهجة المصرية لا تفوتك ، جمعنا لكم كم كبير جداً ومجموعة ضخمة من أحدث النكت وأروع القفشات وأجمل المواقف الكوميدية المضحكة جداً ، فقد أرفقنا لكم أربعة فقرات أكثر من رائعة ، وضعنا في أول فقرة نكت جديدة مضحكة جداً ، وفي ثاني فقرة سردنا لكم نكت مصرية روعة ، وفي ثالث فقرة أوردنا نكت قصيرة ، وختمنا حديثنا بفقرة بعنوان نكت مصورة تهلك من الضحك.

اسلام عمر

أقوم بكتاب الشعر، واعمل كمحرر وكاتب محتوي ترفيهي في العديد من المنصات، احب الرياضة وخاصة رياضة جمال الأجسام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى