اقوال وحكم

أمثال مصرية مضحكة عن البنات تموت من الضحك

أمثال مصرية مضحكة

الامثال المصرية من اكثر الامثال المشهورة في كثير من الشعوب, نظرا لخفة ظلها واحتوائها علي العديد من الحكم والمواعظ ,فهو يعتبر تراث تتوارثة الاجيال حيث يوجد منه العديد صحيح احيانا, حيث انه يخرج من المواقف اليومية والحياتية الذي يمر بها الانسان,فهي تعبر عن فكر وتجارب وثقافة شعبية طويلة ,من اسلوب وطريقة الحياة من عادات وتقاليد ومعتقدات, فان له تاثير كبير في حياة الشعوب وتشكيل العديد من سلوكيات وافعال البشر يوميا, فهي تصيب المعني وحسن التشبية وجودة الكلام رغم بسطتها ونثرها, الا انها تحتوي العديد من المعاني القيمة .

الامثال تتنوع بين فئات الشعب واجناسه, فتوجد امثال علي الرجال وطبائعهم وطرق التعامل معهم, والتكيف مع طريقة حياتهم ومنها الامثال الخاصة بالنساء والبنات,من طريقة تعاملهم مع بعضهم او مع الاخرين فهي نتيجة تجارب شخصية, حيث تنقل الام لبنتها العديد من الامثال, فهي تتسم بسمات ومعايير خاصة في اسلوب العيش ومعتقدات ومعايير اخلاقية, فهي في النهاية ما هي الا نصائح تساعد الاشخاص للتعرف علي طبيعة الحياة وطبيعة البشر .

أقراء ايضا:قصص مسلية ومضحكة قصة الامثال الشعبية المصرية المضحكة لكل مثل قصة

مراحل دلع البنات
مراحل دلع البنات

أمثال مصرية تموت ضحك

 

 

ام البنت مسنودة بحيط ……..وام الولد مسنودة بخيط

******************************************

اللي تجيب سيرتي تحتار حيرتي

******************************************

علي راي المثال …ميبقاش تاريخك كله فصايح… وتيجة عندي وتديني نصايح

******************************************

عشمتني بالحلق ,خرمت انا وداني,لاوداني خفت ولا الحلق جاني .

******************************************

اللي جوزها يقولها يا عوره تلعب بيها الناس الكوره
******************************************
سوده وكل الخدم حواليها وبيضا والشغل كله عليها
******************************************
اللي الدنيا علمته مش زي اللي أمه مرجحته….وعجبي!
******************************************
اللي يسعدها زمانها تجيب بناتها قبل صبيانها
******************************************
بيحسدو الغجر على ظل الشجر
******************************************
امسح مكياج صاحبتك تلاقي سيد بن عمتك ……
*********************************************
 قالوا للديك صيح قال : كل شئ فى أوانه مليح

أقراء ايضا:امثال وحكم مضحكة شعبية باللهجة المصرية طريفة ولكن معبرة ومتنوعة جداً

امثلة عن البنات
امثلة عن البنات

أمثال مصرية عن البنات

 

اللي تتجوز يوم الاحد لا يعلي عليها احد
******************************************
حط الكلب يحمي الدار والقط ياكل الفاز واوعي تقولي لحد اسرارك
******************************************
قال يامستنى السمنه من بطن النمله عمرك ماحتلى
******************************************
عتاب العايب زى ترقيع الرقعه فى الدايب
******************************************
اللي في ايده مهنه عمره مايعيش في محنه .
******************************************
اللي يصعب عليك يفقرك
******************************************
قولت لبختي أنا رايح أتفسح قالي وأنا مش مكسح
******************************************
الغني عيشها بالهموم والفقير عيشها بصل وتوم
******************************************
تحت المكياج الخداع يوجد اما قمر ساطع او نوع من انواع الضفادغ والخداع

أقراء ايضا:موقع قصص مصورة طريفة ومضحكة من نوادر أشعب اشهر طفيلي في تاريخ العرب

امثلة تضحك
امثلة تضحك

أمثال عن البنات تموت من الضحك

 

ابوكي البصل وامك التومة منين تجيبي الريحة الحلوة يا مشئومة

******************************************

سبع بطاطين ودفاية والبرد واصل لقفايا

******************************************

وعلي راي المثل قلت للنحس رايحة اتفسح قالي واكي وراكي هو انا مكسح

******************************************

قالولي ابعد عن الشر وغنيلة …غنيتلة ….! لقيته جاي يرقصلي

******************************************

علي راي المثل يا مستنيه حماتك تحبك زي بنتها ….ما مستنية المواعين تتغسل لوحدها

******************************************

حظ الحلوين مكسح..وماشي علي عصيان ..وحظ المعفنين بيجري زي الرهوان

******************************************

اتلمت البنات ذي القرد علي النسناس …ماشين يجيبو في سيرة

******************************************

عي راي المثل الحما تقول لبتها قومي جنب جوزك دفيه ..وتقول لمرات الابن ابعدي عن ابني خنقتيه

******************************************

علي راي المثل …هاتولي حد فاز من اللي قال يا جواز

******************************************

قعدة الدودة في الغيط ولا قعدة الرجل في البيت

 

وتعتبر الامثال شكل من اشكال الادب العام تظهر بلاغته في ايجاز وقصر الفاظه ومعناه ,فكلما كانت الامثال قصيرة كلما كانت اكثر موعظة وتصل اسرع في معناها وطريقة سردها, حيث تتسم الامثال بسجع في كلمتها مما يضيف اليها جمالا وجاذبية ,حيث تنوع التجارب والحالات فهي تسجل خبرات ومواقف الشعوب وتحافظ علي التراث والعادات والتقاليد, من نقل خبرات الاباء والاجداد الي الابناء والاحفاد, فهي تنقل تاريخ الفترة الذي قيل فيه الامثال من مواقف محزنة او حروب او مناسبات واعياد ,فنتمني ان تنال الامثال المصرية علي اعجابكم لما فيه من مواقف مضحكة ,ولكنها حقيقة من تراث الشعب المصري ومواقفه اليومية .

أقراء ايضا:صور حكم جميلة وطريفة وامثال عربية ومصرية رائعة ومعبرة جداً لا تفوتكم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى