التخطي إلى المحتوى

الضحك مفيد جداً للإنسان من جميع النواحي من الناحية النفسية والصحية ايضا، فهو يحمي القلب بشكل غير مباشر من العديد من الأمراض، وذلك لان الضغوط العقلية يمكن أن تتسبب في احداث خللأص للبطانة التي تحمي الاوعية الدموية المحيطة بالقلب، وإن تأثرت هذه البطالة ينتج عنها العديد من الامراض أو ردود الافعال الغير صحية مثل تراكم الكوليسترول على جدار الشرايين التاجيّة ممّا يؤدّي بالنّهاية إلى حدوث الأزمات في القلب، وعندما يضحك الانسان فإن جسده يقوم بفرز هرمون الكورتيزول (الهرمون الّذي يُفرز عندما يكون الإنسان تحت تأثير الضغوط) بشكلٍ قليل؛ لذا عندما يكون الإنسان في حالة ضغوط ويقوم بممارسة الضّحك؛ فإنّه يقلّل من معدّلات إفراز الجسم لهرمون الكورتيزول، كما يقوّي الجسم من خلال إفراز الأجسام المضادّة الّتي تحارب العدوى، والّتي تمنع تصلّب الشرايين .

وقد قال احد الفلاسفة والحكماء قديماً ان العلاج المثالى لكل أوجاع القلب هو الضحك، وعدم أخذ الذاكرة محمل الجد ولذلك يسعدنا أن نقدم لكم اليوم في هذا الموضوع عبر موقع احلم تشكيلة مميزة وجميلة جداً من اقوي النكت المضحكة اون لاين، نكت متنوعة وجميلة احدث نكت المتزوجين والصعايدة والمحششين ونكت مضحكة عن الغباء وعن المدرسين ، ضحك من القلب فقط من خلال موضوعاتنا الكوميدية المميزة عبر موقع احلم، اجمد تشكيلة جديدة متنوعة من اقوي نكت وكوميكسات مضحكة جداً 2017 لا تفوتكم .

تشكيلة متنوعة من اجدد النكت المضحكة

  • مره واحد فشار قوى بيقول لصاحبه انا كنت ماشى فى الصحرا طلع عليا اسد نطيت في البحر،صاحبه قاله بحر ايه بس اللي فى الصحره، قال لا انا قلت لقيت ابو الهول اتشعلقت فى رقبته، صاحبه قاله وايه اللي جاب ابو الهول في الصحرا، فقال وانا ماشى فى الصحرا طلع عليا اسد أكلنى، ارتحت .
  • اثنين محششين دخلوا صيدلية، الاول قال للصيدلي: اعطنا اثنين شاورما، قاله: دي صيدليه وما بنبيعش اكل
    رد الثاني وقال: معليش يا دكتور اصله محشش ادينا اثنين فلافل فلما رجع سأله انت ازاي سكتهم! قاله : فتحت باب الطيارة وقلت لهم يطلعوا يلعبوا برة .
  • واحد سكران بيسأل واحد محشش أسماء إخواتك ايه قال كلهم محمد الا خالد اسمه فيصل .
  • ‘مرة واحد ماشي شاف واحد تاني في ايده دودة والراجل الي ماسك دوده كل ماتروح الدودة يمين يروح يمين كل ماتروح شمال يروح شمال راح هذا الرجال الماشي سال رجال الدوده قله ليش بتعمل كده؟؟ قال مش في برنامج صباح الخير يا مصر يكتب يجب ان نعمل رياضة ولو لدقائق مع دودة .
  • اتنين رخمين اوي اتحكم عليهم بالاعدام فسألو الاول نفسك في ايه قال نفسي اشوف امي وبعدين سألو التاني نفسك في ايه قالهم نفسي متخلوهوش يشوف امه.
  • النمر كان كل ما يشوف الأرنب يضربه و يقول له انت ودانك طويلة كده ليه فالأرنب راح اشتكى للأسد فالأسد طلب النمر و قاله لما تعوز تضربه قول له هاتلي جزر لو جابلك جزر اصفر قوله هات جزر أحمر و لو جاب جزر احمر قوله هات أصفر ، النمر قال للأرنب عاوز جزر الأرنب سأله أحمر ولا أصفر قام النمر ضربه و قال له انت ودانك طويله كده ليه.
  • طلع مجموعة صيادين يصطادو وكل ما يصطادو حاجه كلابهم تجري تجيب الفريسه ما عدا كلب واحد بيخاف من صوت الرصاص فقالو لصاحبوه خده الافراح اللي بيحصل فيها ضرب نار كتير عشان يتعود على الرصاص وبعد ما اخده لمدة 6 شهور رجع يصطاد تاني أول ما ضرب نار الكلب اعد يزغرط.
  • مرة اتنين شيالين هيوصلوا تلاجة الدور100 ومفيش اسانسير قال الاول عندى لك خبر حلو وخبر وحش اقول اى واحد الاول قال الخبر الحلو قال احنا الان فى الدور 99وفاضل دور ونوصل ال100 والخبر الوحش العمارة غلط .
  • مرة اتنين متاخرين على المدرسة الاستاذ بيسال الاول انت ايه اللى اخرك قاله كانت فيه 5 جنية ضيعة منى و بدور عليها فمسك التانى و قاله وانت ايه اللى اخرك قال اصل انا اللى كنت دايس عليها .
  • كان أحد البخلاء بسير على الطريق حافي القدمين ويضع حدائه تحت إبطه ودون أن ينتبه ارتطمت قدمه بحجر فجرح جرحا بليغا بأصابع قدمه، فقال في نفسه الحمد لله أني لم أكن أرتدي حدائي الجدبد وإلا لكان تمزق .ف
  • ي واحد عنده دجاج ما ايدحيش بكل ,, جاهم يوم متكنطي قال غضوة الي ما نلقهاش امدحية على اقل خمسة دحيات بندبحها ,, اليوم التاني جي شاف الاولى القي تحتها ستة شاف الثانية الي تحتها سبعة شاف الثالثة الي تحتها وحدة ,, كيف جاب الموس بي ايجر عليها ابدت اتصيح اتقوله,,, اني سردوووووك سردووووك (ديــك) مش دجاجة .
  • واحد محشش راح صيدلية يشتري بطاطا, حاول الصيدلي يفهمه ان مفيش بطاطا بتنباع هون, بعد شوي دخل محشش ثاني، فالصيدلي حكالو فهم صاحبك ان مفيش بطاطا بتنباع هون.. قال له طيب, جهزلي جاجتين لحد ما اتفاهم معاه .
  • محشش مرتو ولدت الساعه 3 بالليل وجابت ولد, اول ما شاف الولد ضربه كف !! قالت مرتو له له يا زلمة ليش ضربته؟!! قال هذا اول يوم اله وجاي وجه الصبح!! هذا بس يكبر شو بعمل؟
  • واحد اخترع حبوب للحامل علشان المولود يطلع مؤدب وكل مولود فعلا نزل مؤدب . واحدة أخدت الحبوب وماولدتش في المعاد فراحت للدكتور عملها ولادة قيصرية ، لقى توأم كل واحد بيعزم علي التانى ويقول له “اتفضل” التاني يقوله “لأ اتفضل إنت الأول.”
  • ليه فترة الراحة في الشغل للصعايده عشر دقايق بس ؟ عشان لو اكتر من كده هنضطر نرجع نعلمهم الشغل من أول وجديد .